fbpx

Παίζουν ακόμη ρόλο τα  backlinks το 2021;

Apr 21, 2021 | SEO

Διαβάζεται σε 7 λεπτά

Είναι κοινό μυστικό σε όσους ασχολούνται καθημερινά με τις εξελίξεις στο SEO, ότι τα backlinks παίζουν κάθε μέρα και λιγότερο ρόλο στην κατάταξη της Google. 

Κοινό μυστικό είναι επίσης ότι τα backlinks δεν “καταργήθηκαν” και συνεχίζουν να συμμετέχουν στον αγώνα για υψηλότερη κατάταξη στα αποτελέσματα των αναζητήσεων. 

Η ανακοίνωση (μέσω συνεντεύξεων) της Google είναι ξεκάθαρη ότι εν έτη 2021 τα backlinks παίζουν ακόμη ρόλο στα αποτελέσματα. 

Με το είδος και την σημαντικότητα αυτού του ρόλου θα ασχοληθούμε στο άρθρο αυτό.

Λίγη SEO ιστορία:

Πριν από την Google οι μηχανές αναζήτησης δεν ήταν και πολύ χρήσιμες…. 

Η εμφάνιση τους (ένα άσχημο συνονθύλευμα από συνδέσμους χωρισμένους σε κατηγορίες τύπου online directory) αλλά και η ικανότητα τους να απαντούν σε ερωτήματα ή έστω να βρίσκουν κάτι σχετικό με την φράση της αναζήτησης ήταν σχεδόν αστεία, αν κριθούν με τα σημερινά δεδομένα.

Η μηχανή αναζήτησης της Google έφερε μία τεράστια αλλαγή κερδίζοντας τον ανταγωνισμό μέσα σε ελάχιστο χρόνο, χρησιμοποιώντας ως “βαρύτητα” στον αλγόριθμο αναζήτησής της τον αριθμό συνδέσμων που άλλα websites καταδεικνύουν τις σελίδες που ανταγωνίζονται στην κατάταξη. 

Αυτό ήταν επαναστατικό για την εποχή και παρόλο που η συνάφεια των ευρημάτων αναζήτησης  δεν είχε καμία σχέση με την σημερινή, για τα “σκοτεινά¨ εκείνα χρόνια του διαδικτύου ήταν πολύ σημαντικό το ότι κατατασσόταν ψηλά ιστοσελίδες με υψηλό κύρος και δημοτικότητα.

Μόλις οι developers και marketers ανακάλυψαν ότι η μηχανή τους κατατάσσει κυρίως με βάση τα backlinks το εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρο.

Μέσα σε λίγα χρόνια δηλαδή αυτό που από την Google ξεκίνησε ως στρατηγική και πλεονέκτημα, οι developers και marketers το μεταμόρφωσαν σε τακτική αναιρώντας το ίδιο το πλεονέκτημα.

Και όπως συμβαίνει με τις τακτικές σύντομα άρχισε να γίνεται ενοχλητική.

Εξάντλησαν κάθε δυνατό τρόπο δημιουργίας backlinks . Το έκαναν με πολύ απλούς αλλά και με πολύ ευρυματικούς τρόπους με σκοπό να χειραγωγήσουν τα αποτελέσματα των αναζητήσεων.

Οι κυριότεροι τρόποι με τους οποίους γίνονταν το χτίσιμο backlinks ήταν οι εξής:

Αμοιβαία ανταλλαγή συνδέσμων: 

Αυτό γινόταν είτε manually με την επικοινωνία μεταξύ των ενδιαφερομένων είτε αυτόματα με την ανάπτυξη ειδικών εφαρμογών που αυτοματοποιούσε την διαδικασία και μπορούσες να ανταλλάξεις backlinks σε επίπεδο άτυπων “κοινοτήτων” web rings , χωρίς να χρειαστεί να επικοινωνήσεις με κάποιον για την ανταλλαγή, συμπληρώνοντας απλώς μία φόρμα στην σελίδα που σε ενδιαφέρει να ανταλλάξεις αφού είχες ήδη προσθέσει το δικό του. 

Τα web rings (ή link wheel) όπως ονομάζονταν δηλαδή ήταν κυκλικές δομές από ιστοσελίδες που αντάλλασσαν συνδέσμους με σκοπό την αύξηση της επισκεψιμότητας (αυτό δεν ήταν κακό) αλλά κυρίως την χειραγώγηση της μηχανής αναζήτησης.

Κατάλογοι (directory) συνδέσμων.

Αν και την εποχή που οι μηχανές αναζήτησης δεν έδιναν επακριβώς την επιθυμητή πληροφορία, οι ιστοσελίδες καταλόγου ήταν απαραίτητες, παρόλα αυτά σύντομα οι περισσότερες από αυτες μεταμορφώθηκαν σε δεξαμενές backlinks. 

Guestbook Links

Στην αρχή ξεκίνησε ως ένα διασκεδαστικό feature.  Άφηνες σε μία φόρμα το λινκ σου και ένα σχόλιο κάτι σαν το σχολικό λεύκωμα, ή το βιβλίο ευχών στις δεξιώσεις γάμων.

Φυσικά σύντομα τα guest books κατακλύστηκαν από links ιστοσελίδων που έψαχναν backlinks για λόγους SEO.

Πληρωμένοι σύνδεσμοι

Αν κάποια τακτική άντεξε περισσότερο στο χρόνο (αντέχει ακόμη) είναι τα paid backlinks. 

Όπως είναι προφανές έτσι ονομάζεται το να πληρώσεις μία ιστοσελίδα για να τοποθετήσει τον σύνδεσμό σου. 

Τα πρώτα χρόνια οι ενδιαφερόμενοι αγόραζαν paid links για να ανεβάσουν την επισκεψιμότητα λόγω της δημοτικότητας των ιστοσελίδων που τα πουλούσαν και όχι για λόγους SEO.

Σύντομα η αξία τους αυξήθηκε αφού η άνοδος στα SERP (search engine rank page) λόγω του αλγορίθμου της Google ήταν γεγονός.

Φυσικά τα websites που πουλούσαν backlinks πολλαπλασιάστηκαν και αυτά. 

Το να πληρώνεις για συνδέσμους είναι κάτι που η Google, μη έχοντας αποδείξεις, δεν μπορεί να το αντιμετωπίσει με ακρίβεια. Γι’ αυτό το αντιμετωπίζει μόνο έμμεσα. 

Για παράδειγμα (από το 2012 και μετά) αγνοεί συνδέσμους που προέρχονται από δελτία τύπου διότι είτε είναι πληρωμένα είτε τα έχουν φτιάξει οι ενδιαφερόμενοι από μόνοι τους. 

Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποφεύγουμε τα press releases διότι είναι ωφέλιμα για την επισκεψιμότητα αλλά και έμμεσα για το seo.

Διαβάστε εδώ ένα έγκυρο άρθρο που καλύπτει όλο το ζήτημα με τα δελτία τύπου.

https://www.searchenginejournal.com/are-press-releases-good-for-seo/382986/

Επομένως, ελλείψη αποδείξεων για το αν τα links είναι πληρωμένα ή όχι, είναι φανερό ότι στα paid backlinks υπάρχει μία μικρή ευκαιρία για χτίσιμο backlinks χωρίς penalty. 

Θέλει όμως μεγάλη προσοχή, τόσο μεγάλη που για ορισμένες περιπτώσεις ίσω να μην αξίζει τον κόπο και το ρίσκο. Τι πρέπει να προσέξετε:

  • Τυχόν σύνδεσμοι που αγοράζετε θα πρέπει να οδηγούν πραγματικούς ανθρώπους επισκέπτες στον ιστότοπό σας.
  • Να είστε πολύ προσεκτικοί από που αγοράζετε συνδέσμους. Μακριά από πωλητές στο fiverr, από emails που λαμβάνεται και σας πωλούν αντίστοιχες υπηρεσίες, από ιστοσελίδες που έχουν ένα σωρό από τυχαία backlinks άσχτα μεταξύ τους, τα οποία μάλιστα προωθούν το link σας και σε άλλα συνεργαζόμενα άγνωστης ποιότητας websites. 

Forums και σχόλια σε blog

Τα forums (αν θυμάστε ήταν πολύ δημοφιλή πριν την επέλαση των social media) και τα blog στο section των comments ήταν φυσικά άλλη μία τέλεια ευκαιρία για χτίσιμο backinks. 

Κάθε χρήστης (ή bot) μπορούσε να αφήσει έναν σύνδεσμο χωρίς να έχει καν κάτι χρήσιμο και σχετικό με το θέμα να πει.

Guest blogging 

Guest blogging ή guest posting ονομάζεται η αρθρογραφία σε άλλη  ιστοσελίδα αντί στην δική μας.  

Δημοσιεύουμε ένα άρθρο δηλαδή σε μία ιστοσελίδα στην οποία έχουμε σύνδεσμο για την δική μας.

Η τακτική αυτή είναι μία πολύ καλή SEO πρακτική και όχι μόνο, διότι μπορεί να φέρει νέους επισκέπτες αν δημοσιευθεί σε σελίδα μεγάλης επισκεψιμότητας και κύρους.

Penguin Update (2012)

H Google αν και άργησε λίγο δεν έμεινε με σταυρωμένα τα χέρια. 

Το 2012 εξέδωσε το penguin update το οποίο ήταν κόλαφος για εκατομμύρια ιστοσελίδες σε ολόκληρο τον κόσμο. 

Σελίδες ολόκληρες εξαφανίστηκαν εντελώς ή απλώς έπεσαν στην κατάταξη μέσα σε μία νύχτα εξαιτίας των black hat seo πρακτικών τους όσον αφορά στην μη φυσιολογική δημιουργία backlinks.Το penguin update αφορούσε και κάποια άλλα SEO θέματα αλλά εμείς θα ασχοληθούμε μόνο με τα backlinks).

Ήταν τόσο μεγάλη η καταστροφή για κάποιες ιστοσελίδες που δεν άξιζε καν τον κόπο να αφαιρέσουν τα backlinks (manually ή με το “disavow links” εργαλείο που έδωσε στους webmasters η ίδια η google), παρά να αρχίσουν πάλι από την αρχή με νέο brand και domain!!!

Στην προσπάθεια της να βοηθήσει τους webmasters η Google ενθάρρυνε την χρήση του no-follow html attribute. To no follow είναι ένα HTML attribute (αναφέρεται και ως tag) που επιτρέπει στους κατόχους ιστότοπων να λένε στις μηχανές αναζήτησης να αγνοούν τυχόν συνδέσμους που έχουν επισημανθεί με αυτό.  

Μέσα σε ελάχιστο διάστημα από τα μικρότερα blogs έως ιστοσελίδες κολοσσοί φοβούμενοι κάθε ενδεχόμενο black hat seo και τιμωρίας, αντικατέστησαν τα outbound links τους με no-follow.

Τελικά η Google πέτυχε το αντίθετο από αυτό που ήθελε. Κατέστρεψε την ικανότητα του  αλγορίθμου της να αναγνωρίζει τα συναφή και “καλά” backlinks καθώς και το να αγνοεί τα “κακά” και άσχετα.

Η λύση προφανώς ήταν μόνο μια: Το να αγνοεί πλέον το no-follow tag.

Όλο αυτό το πισωγύρισμα έφερε μία σύγχυση στην κοινότητα για το ποιές πρακτικές πλέον θεωρούνται black hat και ποιές όχι και κατά πόσο παίζουν ρόλο τα backlinks.

Τελικά αξίζει να ψάχνετε για backlinks to 2021;

Ας δούμε πρώτα κάποια δεδομένα

  • Σύμφωνα με την ίδια την Google συνεχίζουν να παίζουν ρόλο εφόσον ακολουθούν τις γραμμές της (Google’s webmaster guidelines). 
  • Θα έχετε παρατηρήσει ιστοσελίδα με χιλιάδες backlinks να χάνει στην κατάταξη από σελίδα με ελάχιστα, και όλες αυτές να χάνουν από μία άλλη χωρίς backlinks και κλεμμένο με copy paste μάλιστα περιεχόμενο. 
  • Έχουμε άρθρο (σε καλό keyword για conversions)  με μηδέν backlinks, σε τοπικής επιχείρησης ιστοσελίδα πελάτη μας, το οποίο κατατάσσεται πρώτο ανάμεσα σε σελίδες με κύρος και πολλά backlinks, επειδή αναλύει πολύ καλύτερα το θέμα από τον ανταγωνισμό.  
  • Έχουμε ιστοσελίδα ξενοδοχείου πελάτη με μηδέν backlinks που κατατάσσεται στις πρώτες 2-3 θέσεις ανάμεσα σε θηρία του τουρισμού όπως booking, trivago, airbnb, hotels, spitogatos, κλπ
  • Έχουμε σελίδα που κατατάσσεται πρώτη/δεύτερη παγκοσμίως (ανεβοκατεβαίνει κατά καιρούς) σε ξεκάθαρα κερδοφόρο keyword, με ελάχιστα και καθόλου σημαντικά backlinks. Αντίθετα ο ανταγωνισμός έχει εκατοντάδες καλά backlinks, υψηλότερο κύρος και αναγνώριση. Το ακόμη πιο παράδοξο είναι πώς η σελίδα αυτή κάνει re-selling υπηρεσίες άλλης  σελίδας που βγαίνει πιο κάτω στα αποτελέσματα (η οποία έχει εκατοντάδες backlinks). Όλα αυτά μόνο με on page SEO, χωρίς καθόλου προσπάθεια απόκτησης συνδέσμων.
  • Από την άλλη υπάρχουν διάφορα case studies ιστοτόπων (για εμένα που τα μελέτησα είναι αξιόπιστα) που έκαναν πειράματα με χτίσιμο χιλιάδων black hat seo links (σύνδεσμοι σε comments, αγορά links κλπ) και όχι μόνο δεν τιμωρήθηκαν αλλά αναρριχήθηκαν στην κατάταξη εξαιτίας αυτών των πρακτικών. 

Ας κάνουμε τώρα μερικές παραδοχές

  • Η ιστορία έχει δείξει ότι δεν υπάρχει grey hat seo. Το grey hat του σήμερα είναι το black hat του αύριο. Οι σελίδες πχ των ανωτέρω case studies που ανέφερα ίσως τιμωρηθούν μαζικά το 2022 ίσως και ποτέ. Θα πρέπει να κοιμούνται όμως με αυτή την έγνοια.
  • Το χτίσιμο backlinks είναι χρονοβόρο και κοστίζει. 
  • Είτε το θέλει η Google είτε όχι, είτε το θέλει η web developing κοινότητα είτε όχι, τις κατατάξεις των μηχανών αναζήτησης τις καθορίζει ένα και μόνο ένα πράγμα. Το άν απαντήθηκε το ερώτημα του χρήστη. Το αν έγραψε για παράδειγμα “πότε βγήκε το google panda update” και την καλύτερη απάντηση (θα φανεί από τα users signals αν είναι η καλύτερη) την δίνει μία ιστοσελίδα κακής ποιότητας με copy paste κλεμμένο περιεχόμενο και αργή ταχύτητα, τότε δεν υπάρχει κάποιο δίλημμα. Αυτή η σελίδα θα πρέπει να βρίσκεται στην κορυφή. 
  • Το ερώτημα του χρήστη ή πληροφορία που αναζητεί μπορεί να είναι μία λέξη μία παράγραφος ή μία πρόταση σε ένα άρθρο 13000 λέξεων. Αυτό κάνει ακόμη ποιό αδύναμη την αξία των backlinks καθώς και το μέλλον τους ειδικά στις μέρες μας που η τεχνητή νοημοσύνη προοδεύει ραγδαία. 
  • Η τεχνητή νοημοσύνη είναι σε νηπιακό στάδιο ακόμη αν πρόκειται για την κατασκευή των ρομπότ που βλέπαμε μικροί στις ταινίες φαντασίας. To AI Natural Language Processing όμως έχει αναπτυχθεί ήδη πάρα πολύ και κάθε μέρα που περνάει βλέπουμε θάυματα που πρίν ελάχιστα χρόνια έμοιαζαν μόνο με επιστημονική φαντασία. Η κατανόηση κειμένου καθώς και του context είναι πραγματικότητα. Το μέλλον των μηχανών αναζήτησης ίσως κρύβει πολύ μικρότερη ανάγκη για backlinks που να δείχνουν το κύρος κάποιου ιστότοπου ή ενός συγγραφέα ή ενός άρθρου. Ίσως η τεχνητή νοημοσύνη από μόνη της δώσει τις απαντήσεις και βελτιώσει ακόμη περισσότερο την εμπειρία χρήσης των μηχανών και την ικανότητά τους να απαντούν γρήγορα και σωστά στα ερωτήματα του χρήστη.

Τι σημαίνουν άραγε όλα αυτά για τα backlinks το 2021; Συμπεράσματα:

  • Ναι, τα backlinks παίζουν ακόμη ρόλο, και ίσως παίζουν για πολλά χρόνια ακόμη. Είναι το μοναδικό που δεν έχει αλλάξει από το 1998 που βγήκε στον “αέρα” η Google.
  • Ο συσχετισμός μεταξύ backlinks και κατατάξεων είναι κάτι που έχει αποδειχθεί πολλές φορές σε αμέτρητα case studies.
  • Κάθε μέρα που περνάει πιθανότατα θα παίζουν ολοένα και μικρότερο ρόλο (είναι άποψή μας, τίποτα δεν είναι σίγουρο στο SEO) .
  • Το on page SEO είναι πολύ πιο οικονομικό και έχει άμεσα αποτελέσματα σε σχέση με το off page (link building) το οποίο είναι:
    •  δύσκολο, 
    • χρονοβόρο, 
    • με μεγαλύτερο κόστος, 
    • αμφίβολα αποτελέσματα και 
    • ρίσκο τιμωρίας (αν όχι τιμωρίας σήμερα, πιθανότατα τιμωρίας στο μέλλον, όπως άλλωστε έγινε το 2012) αν δεν τηρούνται οι κανόνες όχι μόνο οι τωρινοί, αλλά και αυτοί που θα έρθουν στο μέλλον, γι ‘αυτό λέμε συχνά πως “το grey hat του σήμερα είναι το black hat του αύριο”.
  • Η βέλτιστη απάντηση των ερωτημάτων των χρηστών (η SERP κατάταξη δηλαδή) οφείλεται στo πόσο καλή είναι η ίδια απάντηση και του πραγματικού κύρους αυτής ή του συγγραφέα της, το domain name και το expertise της σελίδας, και λιγότερο λόγω του επίπλαστου κύρους που δίνουν τα backlinks στην σελίδα.
  • Αν ανταγωνίζεστε πολλές ιστοσελίδες βελτιστοποιημένους για SEO, υψηλού κύρους και πολλών backlinks τότε για να καταταχτείτε ανάμεσά τους θα πρέπει να βρείτε συνδέσμους κι εσείς. Αν έχουν κύρος και στον πραγματικό κόσμο (πχ είναι το history channel και η wikipedia και γράφετε ένα ιστορικό άρθρο, ίσως καλύτερα να μην σπαταλήσετε τον χρόνο σας σε κάτι τόσο μάταιο αλλα κάπου αλλού, πχ σε ένα πιο long tail keyword. 
  • Αν έχετε κάνει τα δικά σας πειράματα προσέξτε το εξής. Όταν ένα keyword έχει χαμηλή αναζήτηση τότε μέχρι να αναλύσει τα δεδομένα και να σας κατατάξει εκεί που αξίζετε παίρνει πολύ χρόνια. Πχ μπορεί και δύο χρόνια. Η δημιουργία συνδέσμων, επιταχύνει την ανάλυση των user signals των επισκεπτών και δίνει δεδομένα στον αλγόριθμο που πριν δεν είχε. Αυτό αν πάει καλά μπορεί να ανεβάσει την σελίδα στην κατάταξη χωρίς να οφείλεται αυτό στα backlinks άμεσα ως ranking factors. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα social media. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της Google δεν είναι ranking factors. Αν όμως γίνεται viral σε αυτά και έρχεται traffic αυτό έχει έμμεση επίδραση στην κατάταξη. Φυσικά το ίδιο θα συμβεί ακόμη κι αν κάνετε μία τηλεοπτική διαφήμιση στο ημίχρονο του τελικού κυπέλλου. Η outbound αυτή επισκεψιμότητα θα προκαλέσει μετρήσεις στα users signals και πιθανότατα και στην κατάταξη. Έτσι λοιπόν αν έχετε κάνει μελέτη σε δικά σας cases, προσοχή την “επιμόλυνση” των αποτελεσμάτων και την μεροληπτική (biased) ανάλυσή τους. Τέλος να επισημάνω ότι η αύξηση επισκέψεων λόγω backlinks, social media, ή outbound awareness , μπορεί να  φέρει και κάθοδο στις κατατάξεις αν τα user signals δεν είναι καλά.

Της ίδιας κατηγορίας

Πως να καταταχθείτε στις αναζητήσεις της Google σε λιγότερο από 1 λεπτό [+VIDEO].

Τις πρώτες ημέρες εβδομάδες ίσως και μήνες ίσως και ποτέ, η σελίδα σας δεν φαίνεται πουθενά στις αναζητήσεις, ουτε καν στην τελευταία θέση της τελευταίας σελίδας

White, Black και Grey Hat SEO

Black White Grey Hat SEO Ποιές πρακτικές παραβιάζουν τις κόκκινες γραμμές της Google; Αξίζουν τον...

Υπάρχει όντως Domain Authority ή είναι άλλος ένας μύθος του SEO;

Υπάρχει όντως Domain Authority ή είναι άλλος ένας μύθος του SEO; Έχουμε μάθει να ζούμε στην σκιά του domain authority....

Πώς προσθέτω FAQ schema σε ένα άρθρο

Tα τελευταία χρόνια η Google έχει επενδύσει το μέλλον της στις άμεσες απαντήσεις. Ένα πλήθος ερωτημάτων βρίσκονται απαντημένα στην σελίδα των αναζητήσεων

Αγορά καλού Domain Name & Exact Match

Ενα καλό και συναφές domain name συνεχίζει να είναι μία καλή πρακτική, ειδικά όταν έχεις χαμηλό budget

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoom-Out.gr

Διαφημιστική Εταιρεία Βόλος

Σκενδεράνη 4 (& Δημητριάδος)

Τηλ: 2421181898  - 6983512146

Αλεξ/πολη: 2551200211

(c) 2024 Zoom-Out.gr
ebook cover website creator

Δωρεάν Ebook

"Πριν αποκτήσεις το δικό σου website": Eλαχιστοποίησε λάθη και άσκοπα έξοδα. 

 

Έχετε εγγραφεί. Ελέγξτε το email σας (εισερχόμενα & ανεπιθύμητα)

responsive desgign logo icon

Δωρεάν Δείγμα

Ακολούθησε τις απλές οδηγίες που θα λάβεις και θα φτιάξουμε δωρεάν δείγμα της δικής σου ιστοσελίδας!

Θα σου ζητηθεί λογότυπο & φωτογραφίες (αν έχεις), καθώς και μερικές πρώτες πληροφορίες για την επιχείρησή σου.

 

Έχετε εγγραφεί. Ελέγξτε το email σας (εισερχόμενα & ανεπιθύμητα)

ebook cover website creator

Δωρεάν Ebook

Όσα πρέπει να γνωρίζεις, για να ελαχιστοποιήσεις λάθη και άσκοπα έξοδα. Ούτε σε εμάς αρέσουν τα spams...

Ευχαριστούμε! Έχετε εγγραφεί.