Ο ψηφιακός μετασχηματισμός προχωράει με γοργούς ρυθμούς στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Πολλοί ιδιοκτήτες φυσικών καταστημάτων δημιούργησαν την ηλεκτρονική εκδοχή της επιχείρησής τους και κάποιοι δημιούργησαν eshop χωρίς να έχουν κατάστημα.
Όλα καλά και φιλόδοξα, μόνο που η απόκτηση πελατών δεν έχει να κάνει μόνο με την κατασκευή της ιστοσελίδας. Χρειάζεται πρώτα να έρθει επισκεψιμότητα.
Όπως σε ένα φυσικό κατάστημα θα πρέπει πρώτα να περάσουν αρκετοί μπροστά από την βιτρίνα μέχρι κάποιος να εισέλθει μέσα και να αγοράσει, έτσι και στο ηλεκτρονικό εμπόριο η διαδικασία της πώλησης ακολουθεί το ίδιο ταξίδι.
Μπαίνουν δηλαδή επισκέπτες στην ιστοσελίδα μας και κάποιοι από αυτούς τελικά γίνονται πελάτες.
Σε αυτό εδώ το άρθρο θα αναλύσουμε με κατανοητή γλώσσα και όσο γίνεται λιγότερη ορολογία τα παρακάτω:
● Γιατί δεν κάνει πωλήσεις το eshop μου;
● Με ποιους τρόπους έρχονται επισκέπτες
● Πώς μετατρέπονται οι επισκέπτες σε πελάτες;
ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΟΥΛΑΕΙ ΤΟ ESHOP ΜΟΥ
1. Επειδή δεν έχει επισκέπτες.
Όπως αναφέραμε πιο πάνω, το ταξίδι της πώλησης ξεκινάει με επισκέπτες στην ιστοσελίδα μας. Είναι προφανές πως χωρίς επισκέπτες δεν γίνεται να υπάρχουν πωλήσεις. Βέβαια και με επισκέπτες θα δούμε σε λίγο ότι είναι δυνατόν να μην υπάρχουν πωλήσεις.
2. Γιατί ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος.
Πολλοί φαντάζονται το διαδίκτυο και τα eshops σαν μαγαζιά στο Λας Βέγκας, αλλά επιτρέψτε μου να σας διορθώσω.
Καλύτερα να φαντάζεστε τα ηλεκτρονικά καταστήματα σαν μαγαζιά στην έρημο Σαχάρα όπου το κάθε κατάστημα απέχει από το άλλο χιλιόμετρα. Δεν θα πέσει κανείς επάνω σας επειδή πήγαινε στον ανταγωνιστή σας ούτε καν τυχαία.
Δεν έχει κανείς λόγο να έρθει στο κατάστημά σας αν δεν δημιουργήσετε εσείς αυτόν τον λόγο. Κι αν τελικά το κάνετε δεν σημαίνει ότι θα αγοράσει.
3. Γιατί η ιστοσελίδα σας δεν είναι φτιαγμένη σωστά ή έχει κάτι που δεν αρέσει στους επισκέπτες.
Πολλές φορές είναι κάτι κραυγαλέο και μπορεί να διορθωθεί άμεσα.
Για παράδειγμα:
- Η αισθητική θυμίζει 2005
- Οι τρόποι πληρωμής είναι ελλιπείς και προκαλούν φόβο για πιθανή απάτη
- Επειδή οι σελίδες ολοκλήρωσης αγοράς και πληρωμής είναι πολύπλοκες
Άλλες φορές πάλι, φταίει κάτι καλά κρυμμένο και μόνο με πολλές δοκιμές και μελέτη θα αποκαλυφθεί.
Ενδεικτικά κάποια λάθη που αφορούν τον σχεδιασμό είναι :
- Κακός σχεδιασμός στην έκδοση για κινητά
- Η ιστοσελίδα είναι αργή
- Κακή περιήγηση (δαιδαλώδη μενού, ακαταλαβίστικα sections, έλλειψη κουμπιών που καλούν σε ενέργεια τον επισκέπτη, ενοχλητικά pop up κλπ)
4. Επειδή το προϊόν σας δεν είναι ανταγωνιστικό.
Για παράδειγμα:
- Έχει λάθος τιμή
- Δεν ενδιαφέρει πολύ κόσμο
- Ο κόσμος ενδιαφέρεται μόνο για τα επώνυμα προϊόντα του κλάδου σας
5. Επειδή έρχονται λάθος επισκέπτες.
Η προσέλκυση λάθος κοινού είναι ένα συχνό πρόβλημα και συνήθως προκαλείται από:
- λανθασμένα στοχευμένες καμπάνιες,
- από επιλογή κάποιου δημοφιλούς αλλά άσχετου προς το κοινό μας influencer,
- SEO άρθρα που στοχεύουν σε άχρηστα keywords
- και αρκετές άλλες κακές πρακτικές
6. Γιατί δεν είχατε εξαρχής business & marketing plan.
Εκ πρώτης μοιάζει πολύ γενικό και αόριστο, διότι στον αληθινό κόσμο πολλοί τα κατάφεραν με ένα φυσικό κατάστημα χωρίς business & marketing plan (αγνοώντας μέχρι και την ύπαρξή τους ως έννοιες), εξαιτίας της τύχης (ήταν σε μία καλή γειτονιά, με ένα καλό προϊόν, σε μία καλή εποχή για τα προϊόντα τους, με μικρότερο ανταγωνισμό) και είχαν την “ενόραση” να κάνουν τις σωστές διορθωτικές κινήσεις την στιγμή που παρουσιάζονταν τα προβλήματα.
Δεν είναι λίγες άλλωστε οι φυσικές επιχειρήσεις που ξεκίνησαν να πωλούν το Α προϊόν σε πελάτες λιανικής ως κύριο προϊόν και στην πορεία ανασκευάζοντας τα αρχικά τους σχέδια κατέληξαν να πωλούν το Β προϊόν ως έμποροι χονδρικής (b2b) προσαρμοζόμενοι στην κατάσταση που τελικά βρήκαν στην αγορά την οποία δεν είχαν ερευνήσει πριν.
Αν και το παραπάνω μπορεί να συμβεί και στην περίπτωση της ιστοσελίδας ηλεκτρονικού καταστήματος, η ύπαρξη ενός βασικού business/marketing plan σας γλιτώνει από πολλά άσκοπα έξοδα και από χρόνο που δεν γυρίζει πίσω.
7. Γιατί δεν προβλέψατε προϋπολογισμό για digital marketing και γενικά ενέργειες προώθησης.
Ασφαλώς, έχοντας ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δεν “τρέχουν τα ενοίκια” και οι λογαριασμοί και υπάρχει η πολυτέλεια του χρόνου. Πρέπει όμως σύντομα να βρεθεί budget για διαφήμιση και άλλες προωθητικές ενέργειες.
ΠΩΣ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΜΟΥ
Ας δούμε όλους τους δυνατούς τρόπους που μπορούν να φέρουν επισκεψιμότητα:
- Αναζητήσεις Google (SEO).
- Διαφημίσεις Google
- Social media οργανικά (=μη διαφημιστικά)
- Social media διαφημίσεις
- Social media influencers (στην ουσία είναι οργανικές δημοισεύσεις αλλά και διαφημιστικές αφού το άτομο που τις κάνει , ο influencer, πληρώνεται γι’ αυτό)
- Είσοδος σε marketplaces/μηχανές σύγκρισης τιμών (πχ skroutz)
- Email marketing (=αποστολή αλυσίδας email σε επισκέπτες που έκαναν εγγραφή και έδωσαν την συγκατάθεσή τους)
- Αdvertorials (= άρθρα ενημερωτικά που αναφέρουν το όνομα του brand και της ιστοσελίδας)
- Affiliate marketing (=τρίτοι προωθούν το eshop μας και παίρνουν προμήθεια με κάθε αγορά που θα γίνει εξαιτίας τους)
- Απευθείας, γράφοντας το όνομα της ιστοσελίδας σας προερχόμενοι από offline marketing (πχ ραδιόφωνο, τηλεόραση, έντυπα)
ΠΩΣ ΜΕΤΑΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΣΕ ΠΕΛΑΤΕΣ
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΟ ΝΟ 1
Κάτι ενδιαφέρον που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι ο παγκόσμιος μέσος όρος μετατροπής επισκεπτών ιστοσελίδας ηλεκτρονικού καταστήματος σε πελάτες, είναι περίπου 1 έως 3%.
Υπάρχουν φυσικά διαφορές ανάμεσα στους διάφορους κλάδους του εμπορίου( niches). Άλλα ποσοστά έχουν πχ τα ρούχα και άλλα τα ηλεκτρονικά.
Επίσης υπάρχουν διαφορές ανάμεσα σε χώρες. Ενδιαφέρον είναι ότι το conversion rate της ευρώπης είναι λίγο μεγαλύτερο από αυτό των ΗΠΑ.
Άν δηλαδή μπουν στο κατάστημά σας 100 επισκέπτες και παραγγείλει ο ένας μπορείτε να πανηγυρίσετε. Αν παραγγείλουν 3 και περισσότεροι μπορείτε να ανοίξετε σαμπάνιες…
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΟ ΝΟ 2.
Ένα άλλο ενδιαφέρον στατιστικό που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι ο μέσος όρος των επισκέψεων που πρέπει να κάνει κάποιος πριν γίνει πελάτης είναι χ, όπου χ ένας αριθμός κάθε φορά διαφορετικός ανάλογα με την …έρευνα. Άλλες έρευνες λένε 3 άλλες 6 άλλες 8! Το σημαντικό είναι να γνωρίζετε ότι η συνήθης διαδικασία είναι να ΜΗΝ αγοράσει κάποιος με την πρώτη επίσκεψη. Φυσικά το “χ” αλλάζει ανάλογα με την ηλικία της έρευνας, την χώρα και κυρίως το είδος των προϊόντων.
Πώς μετατρέπονται σε πελάτες όμως οι επισκέπτες;
1. Στοχεύοντας στο σωστό κοινό.
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, με λάθος κοινό δεν θα λειτουργήσει ίσως τίποτα.
2. Επενδύοντας στο “brand awareness” ή αλλιώς στην αναγνωρισιμότητα επωνυμίας.
Δεν είναι ανάγκη όλες σας οι καμπάνιες να είναι προσφορές για συγκεκριμένα προϊόντα, και δεν γίνεται να εξαντλήσετε όλο το μπατζετ σας στον κλεφτοπόλεμο μειοδοσίας της γνωστής πλατφόρμας σύγκρισης τιμών.
Πρέπει να επενδύσετε σε καμπάνιες και στρατηγικές που ενισχύουν την αναγνώριση της επωνυμία σας στο κοινό σας.
Δεν χρειάζεται να κάνετε διαφήμιση στο ημίχρονο του τελικού του champions league ούτε να ρίξετε χιλιαδες ευρώ σε social media καμπάνιες, για όλες τις ηλικίες, όλα τα φύλα και όλα τα ενδιαφέροντα.
Το να φροντίσετε όμως να έχουν ξανακούσει για εσάς (πχ με google display netwrork ads ή remarketing καμπάνιες*) αυτοί που θα δεχθούν τις επόμενες διαφημίσεις προιόντων σας είναι κάτι που θα ανεβάσει τις πιθανότητες σας.
*Σημείωση: Remarketing καμπάνιες είναι αυτές οι διαφημίσεις που σας ακολουθούν επειδή μπήκατε μία φορά σε μία σελίδα και “κολλήσατε” το cookie της.
3. Έχοντας μία αισθητική και μία εταιρική ταυτότητα (logo, χρώματα, γραφιστικά, γλώσσα γραφής), που εμπνέει κύρος, διαφάνεια, αξιοπιστία, εμπιστοσύνη.
Έχετε παραγγείλει αρκετές φορές από ακριβότερη ιστοσελίδα γιατί κάτι σας λέει μέσα σας ότι αν κάτι δεν πάει καλά θα σας αποζημειώσουν και θα αναλάβουν κάθε ευθύνη.
Αν είστε gamer oι πιθανότητες να αγοράσετε gaming προϊόντα από μία ιστοσελίδα που μιλάει την γλώσσα (και την αργκό) των gamers και έχει gaming αισθητική, είναι τρομερά μεγαλύτερες από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που μιλάει και έχει αισθητική ιστοσελίδας τράπεζας.
4. Πειραματίσου.
Όσες θεωρίες και αν γράψουμε το εμπόριο είναι γεμάτο εκπλήξεις. Το αναμενόμενο δεν είναι πάντα αυτό που πραγματικά θα συμβεί. Κάνε δοκιμές αλλάζοντας ΕΝΑ πράγμα την φορά ώστε να ξέρεις τι λειτούργησε σωστά.
Φυσικά υπάρχουν αμέτρητες άλλες συμβουλές που θα μπορούσαμε να γράψουμε, αλλά αποφασίσαμε να εστιάσουμε στις πιο βασικές και γενικές. Πολλές από αυτές που θα διαβάσετε ψάχνοντας στο διαδίκτυο απορρέουν από τις 4 βασικές αρχές που γράψαμε πιο πάνω.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Αν και σε ένα τόσο δυναμικό και ανεξάντλητο θέμα δεν ταιριάζει κανένας επίλογος, θα κλείσω με την εξής συμβουλή:
Συμβουλευτείτε έναν συνάδελφό μας ή εμάς, την ομάδα της zoom-out.gr (θα βρείτε πολλούς τρόπους επικοινωνίας μαζί μας στην ιστοσελίδα μας). Θα κερδίσετε πάρα πολύ χρόνο και χρήματα.
Η λύση για το μέσο μικρομεσαίο ηλεκτρονικό κατάστημα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ να επισκεφτεί ένα digital marketing agency από αυτά που σου λένε: “αναλαμβάνουμε μόνο πελάτες με διαθέσιμο προϋπολογισμό διαφημιστικής δαπάνης άνω των 2.000 ευρώ!!!”.
Η λύση για εσάς ΕΙΝΑΙ η συνεργασία με ένα agency που θα βοηθήσει την
- σταδιακή ανάπτυξη της σελίδας σας,
- με ανάλογη εκπαίδευση και ανάπτυξη των ικανοτήτων σας,
- την εξοικείωσή σας με τα διαθέσιμα εργαλεία και
- την παράλληλη εκμαθηση του niche σας (του κλάδου) και του ανταγωνισμού σας,
ώστε να τρέχετε μόνοι σας μερικώς (ή και ολικώς ελπίζουμε) τις καμπάνιες σας και να χειρίζεστε προσωπικά ή οικογενειακά την στρατηγική σας, όπως θα κάνατε αν είχατε μία οικογενειακή φυσική επιχείρηση.
Όταν το eshop σας θα αρχίσει να σας αποδίδει κέρδη, θα είστε σε θέση να μας εμπιστευτείτε μεγαλύτερα ποσά διαφημιστικής δαπάνης ώστε να ασχοληθείτε απερίσπαστοι με το επιχειρηματικό και το εμπορικό κομμάτι της ηλεκτρονικής σας επιχείρησης.
0 Comments